BIEGAĆ SZYBCIEJ, NIE BIEGAJĄC…

Czy można biegać szybciej nie biegając?

Zanim zaczniesz biegać, nieważne czy jest to dla Ciebie podstawowa konkurencja, czy przygotowujesz się do triathlonu, gdzie bieganie jest jednym z elementów tej dyscypliny musisz określić na ile istotny to jest element Twojego życia. Z naszej perspektywy bieganie, pływanie, rower, czyli wszystko co robisz w sensie aktywności fizycznej ma być tylko czymś co zwiększa efektywność Twoich działań codziennych. Poprawia się jakość Twojego życia, jakość Twojej pracy, i co ważne poprawia się jakość Twojego kontaktu z najbliższymi. Żeby tak było, proponujemy osobom, które do tej pory były mniej aktywne i decydują się na uczestniczenie w triathlonie, żeby zaczęły mimo wszystko od pływania, jazdy na rowerze, od budowy ogólnej siły. W CITYZEN_ staramy się by pierwszoroczniacy mieli karnety z postacią pływaka, drugoroczniacy z postacią kolarza. Dopiero zawodnicy, którzy mają trzyletni staż zaczynają biegać w ilości większej niż 1-2 razy w tygodniu. Powody są proste: większość z nas Europejczyków przystępuje do treningu z ogromnym bagażem pożyczki, którą zaciągnęliśmy wobec życia. Jest to ciężki bagaż tkanki tłuszczowej, a jednocześnie niewielki aparat mięśniowy, czyli stosunkowo niewielki silnik. Zarówno pływanie jak i jazda na rowerze pozwala zbudować aparat mięśniowy, a jednocześnie zaktywizować układ krążenia bez przeciążenia stawów. Te dwie struktury treningowe są szalenie bezpieczne z punktu widzenia zbudowania silnika (mięśni), a jednocześnie doskonałej amortyzacji dla stawów i poprawienia proporcji tkanki metabolicznie czynnej, czyli aparatu mięśniowego wobec tkanki metabolicznie martwej, czyli tkanki tłuszczowej. Dlatego nie obawiaj się, że nie przebiegniesz swojego pierwszego triathlonu, gdybyś nawet pierwszy rok poświęcił tylko i wyłącznie dwóm  konkurencjom: pływaniu i rowerowi lub elementom siły. Nie obawiaj się jeśli drugi rok poświęcisz temu samemu. Wręcz przeciwnie, jeżeli pozwolisz sobie na taką konsekwencję i jeżeli triathlon jest dla Ciebie projektem życia, a nie projektem tyko pojedynczego roku, to ten wariant, w którym zaczynamy biegać dopiero wtedy kiedy poziom naszej tkanki tłuszczowej spadnie poniżej 15% i kiedy mamy aparat mięśniowy, jest dużo bezpieczniejszy zarówno z punktu widzenia unikania kontuzji, jak i z punktu widzenia efektywności Twojego życia codziennego.

Artykuł napisał trener BE3 CITYZEN Triathlon – Bogumił Głuszkowski